|
¡Bienvenidos a la
clase de español!
LÆREPLAN I FREMMEDSPRÅK
Faget er strukturert i
hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene
utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Språklæring Hovedområdet språklæring omfatter innsikt i egen språklæring og språkbruk. Å utvikle evnen til å bruke hensiktsmessige læringsstrategier, som å definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter, bruke hjelpemidler og vurdere arbeidsprosess og måloppnåelse individuelt og i samarbeid med andre, vil kunne øke læringsutbyttet i faget. Kommunikasjon Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om formidling av mening gjennom fremmedspråket. Det omfatter lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet til ulike kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det omfatter også språklig repertoar – ordforråd, setningsbygning og tekstsammenheng – og spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å mestre ulike kommunikasjonssituasjoner. Nye medier og bruk av språket på tvers av fag og emner inngår også i dette hovedområdet. Språk, kultur og samfunn Hovedområdet språk, kultur og samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur. Arbeid med ulike typer tekster og møte med kulturelle uttrykksformer fra målspråklandet kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt i ens egne livsvilkår og identitet. Det kan også bidra til leseglede, opplevelse og personlig utvikling. *For kompetansemål innenfor hvert av de tre hovedområdene, samt sluttvurdering ved avslutning av 10.trinn, se nederst på siden. |
Hvorfor er det lurt å kunne spansk?
|
kompetansemÅL |
språklæring
Mål for opplæringen er
at eleven skal kunne
- utnytte egne erfaringer med språklæring i læring
av det nye språket
- undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet
og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
- beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det
nye språket
kommunikasjon
Mål for opplæringen er
at eleven skal kunne
- bruke språkets alfabet og tegn
- finne relevante opplysninger og forstå
hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i
ulike sjangere
- delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
- presentere ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
- kommunisere med forståelig uttale
- forstå og bruke et ordforråd som dekker
dagligdagse situasjoner
- bruke grunnleggende språklige strukturer og
former for tekstbinding
- tilpasse språkbruken i noen grad til ulike
kommunikasjonssituasjoner
- skrive tekster som forteller, beskriver eller
informerer
- bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier
tilpasset formålet
- bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og
møte med autentisk språk
språk, kultur og samfunn
Mål for opplæringen er
at eleven skal kunne
- samtale om dagligliv, personer og aktuelle
hendelser i språkområdet og i Norge
- sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker
og levemåter i språkområdet og i Norge
- samtale om språk og sider ved geografiske
forhold i språkområdet
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til
språkområdets kultur
vurdering
Bestemmelser for
sluttvurdering:
Standpunktvurdering 10.årstrinn:
Elevene skal ha én én standpunktkarakter.
Eksamen 10.årstrinn:
Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Standpunktvurdering 10.årstrinn:
Elevene skal ha én én standpunktkarakter.
Eksamen 10.årstrinn:
Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
el mundo hispano
Kildehenvisninger:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kahoot_Logo.PNG
https://en.wikipedia.org/wiki/Quizlet
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duolingo_logo.svg
https://insidetheclassroomoutsidethebox.files.wordpress.com/2012/04/logoandzondle1.jpg
http://wildelake.com/pawprint/wp-content/uploads/2014/02/logo_edmodo.jpeg
http://1.bp.blogspot.com/-Tw1MiVlqEwM/VBHgH1EW1bI/AAAAAAAAAH0/VMcTYGSB6J4/s1600/brainrush_logo-3.png
http://biz.prlog.org/Pixton/logo.png
https://prezi.com/press/kit/
https://pbs.twimg.com/media/CMTOaiIWEAAxII7.jpg
http://www.udir.no/kl06/fsp1-01/
http://uk.businessinsider.com/learn-spanish-2014-2
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kahoot_Logo.PNG
https://en.wikipedia.org/wiki/Quizlet
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duolingo_logo.svg
https://insidetheclassroomoutsidethebox.files.wordpress.com/2012/04/logoandzondle1.jpg
http://wildelake.com/pawprint/wp-content/uploads/2014/02/logo_edmodo.jpeg
http://1.bp.blogspot.com/-Tw1MiVlqEwM/VBHgH1EW1bI/AAAAAAAAAH0/VMcTYGSB6J4/s1600/brainrush_logo-3.png
http://biz.prlog.org/Pixton/logo.png
https://prezi.com/press/kit/
https://pbs.twimg.com/media/CMTOaiIWEAAxII7.jpg
http://www.udir.no/kl06/fsp1-01/
http://uk.businessinsider.com/learn-spanish-2014-2